Door duurzame innovaties in hun verpakkingen heeft Nestlé tussen de 40 en 70 miljoen kg materiaal bespaard in de afgelopen twee decennia. Dat stelt Anne Roulin, hoofd verpakkingen en design van Nestlé. Het van origine Zwitserse bedrijf heeft in 1991 al doelstellingen op het gebied van duurzaamheid opgesteld en zet in op het verminderen van verpakkingsgewicht, recycling van verpakkingen en energie-efficiëntie bij de productie.
Nestle richt zich ook op het gebruik van alternatieve verpakkingsmaterialen uit duurzame bronnen zoals voedselgewassen en nieuwe bio-plastics uit non-food bronnen zoals hout en algen.
Een voorbeeld van Nestlé’s lichtgewicht verpakkingen zijn de ‘Eco-Shape' flessen die gebruikt worden in Nestlé’s waterdivisie. Door aanpassingen in het ontwerp is het gewicht meer dan 60 procent afgenomen tot 9,2 gram. Ook verbeteringen in het design van de zakjes voor Nestlé’s oploskoffie zorgden voor een reductie van Nestlé’s milieu-impact. Door de aanpassingen is het gebruik van hulpbronnen met 28 procent gedaald en zijn er twee keer zo weinig vrachtwagenladingen nodig om dezelfde hoeveelheid koffie te transporteren.
Kijk voor meer informatie op www.nestle.com.
Bron: Packaging World/Environmental Leader/Duurzaam Bedrijfsleven