Het online platform voor de verpakkingssector
Pack Online | Nieuws | WUR onderzoekt consumentbeleving biobased voedselverpakkingen

WUR onderzoekt consumentbeleving biobased voedselverpakkingen

Om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, zoeken bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie naar alternatieven voor reguliere plastic verpakkingen. Op een enkele uitzondering na zijn gerecyclede voedselverpakkingen vanwege de voedselveiligheid niet geschikt voor hergebruik als voedselverpakking. Daarom is voor veruit de meeste voedselproductenverpakking gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen de enige duurzame optie. In het publiek-private samenwerkingsprogramma COMBO helpt Wageningen University & Research de voedselsector goed gefundeerde, duurzame verpakkingskeuzes te maken.

“De overstap naar biobased moet zorgvuldig gebeuren”, zegt Karin Molenveld, onderzoeker van Wageningen Food & Biobased Research. “Allereerst moet de nieuwe verpakking natuurlijk de juiste functionele eigenschappen hebben. Maar je moet ook weten hoe een consument op die nieuwe verpakking reageert en hoe het consumentenoordeel afstraalt op het merk.”

Drop-in biobased verpakkingen: goed communiceren

Karin Molenveld en haar collega Koen Meesters doen in COMBO desk research naar de ontwikkeling van biobased verpakkingen en de perceptie daarvan bij consumenten. Wat blijkt? Veel fabrikanten en retailers kiezen een drop-in biobased verpakking, die chemisch identiek is aan de traditionele verpakking, maar dan gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen en niet uit aardolie.

“Als je kiest voor een biobased verpakking met een totaal andere materiaalsamenstelling dan de reguliere verpakking, dan merk je dat vaak meteen als consument. De verpakking ziet er anders uit of het biobased plastic voelt en klinkt anders dan je gewend bent. Consumenten waarderen dat positief. Maar een fossiele petfles is niet te onderscheiden van een frisdrankfles gemaakt uit plantaardige suikers. Dus als je je hiermee wilt onderscheiden, dan moet je duidelijk communiceren”, aldus Karin Molenveld.

Herkenbare en onderbouwde claims

Die communicatie luistert nauw, vult Koen Meesters aan: “Je moet als fabrikant of retailer oppassen met claims. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar op je verpakking zetten dat die CO2-neutraal is. Dat valt nauwelijks hard te maken, met als risico dat je je claim moet intrekken en imagoschade oploopt.”

Koen Meesters: “Zorg dus dat je zeker weet dat de claim klopt. Bijvoorbeeld dat de verpakking is gemaakt van planten. Zo’n claim kan niemand aanvechten. Consumenten willen daarnaast graag weten wat ze na gebruik met een verpakking moeten doen. Daarom zijn claims over recycling en compostering meegenomen in het onderzoek.”

Hoe concreter, hoe beter

Machiel Reinders, onderzoeker van Wageningen Economic Research, geeft aan dat consumenten inderdaad positief zijn over claims op biobased verpakkingen waarin duidelijk staat wat er na gebruik mee gedaan moet worden, zoals ‘composteerbaar’ en ‘recyclebaar’. Zijn instituut deed binnen COMBO kwantitatief onderzoek onder Duitse en Franse consumenten die hebben aangegeven duurzaamheid belangrijk te vinden.

“Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten een voorkeur hebben voor duidelijke claims. Zeggen dat je het product met het organisch afval kunt weggooien, is daar een goed voorbeeld van. Hoe concreter de duurzaamheidswinst te maken is, hoe beter de verpakking wordt gewaardeerd”, vertelt Machiel Reinders.

Oprechte intenties spelen ook een rol

De Duitse en Franse consumenten kregen van vijf producten steeds drie varianten voorgelegd, namelijk een traditionele variant, een volledig biobased variant en een variant daartussen. Van drie producten wezen de consumenten de volledig biobased variant aan als de variant die zij het meest waarschijnlijk zouden kopen. Van het waterflesje en de plastic geitenkaasverpakking werden de verschillende varianten niet significant verschillend ten opzichte van elkaar beoordeeld. De bekendheid met verpakkingseigenschappen en het positieve oordeel dat consumenten daaraan verbinden, spelen een belangrijke rol in de intentie om producten met een biobased verpakking te kopen. Ook het vertrouwen in de oprechte intenties van het merk spelen mee, aldus Machiel Reinders.

COMBO loopt nog tot het einde van dit jaar door. In overleg met de projectpartners wordt bepaald op welke aspecten het onderzoek zich de komende periode zal toespitsen. Wageningen Food & Biobased Research nodigt nieuwe partners uit om zich bij het programma aan te sluiten.

Kijk voor meer informatie op www.wur.nl.

Gepubliceerd op:
12 januari 2018


Gepubliceerd door:
Fabienne van Berkel

Ulma Packaging opent nieuwe fabriek voor traysealers in Spanje
Ulma Packaging heeft de productieactiviteit van haar traysealers verplaatst naar een onlangs geopende fabriek in het Spaanse Goribar (Oñati). De faciliteit van 5.000 m2 is verdeeld over twee verdiepingen, waarvan 4.000 m2 bestemd is voor de productie van de machines en de overige oppervlakte voor kantoorruimtes. Het biedt Ulma Packaging tevens ruimte om in de […]

Multipond biedt hoogste technische standaard van weegsystemen
Multipond Benelux is een dochteronderneming van de Duitse familieonderneming Multipond, die al sinds de oprichting geleid wordt door de familie Krämer. “Met meer dan 70 jaar ervaring op het gebied van industriële weegtechniek zijn wij toonaangevend in de industrie. De duizenden verkochte en succesvol geïnstalleerde systemen wereldwijd spreken voor zich”, aldus het bedrijf. Het succes […]

O-I presenteert designboek met meer dan 100 glasverpakkingen
Owens-Illinois (O-I), producent van glasverpakkingen, presenteert zich tijdens de Dutch CRAFT Beer Conference op 23 januari in Amersfoort. Daar kunnen bezoekers op de stand van O-I de designmogelijkheden van glas ontdekken en is het eerste designboek met meer dan 100 glasverpakkingsontwerpen van O-I van over de hele wereld te zien. Naast het eerste designboek kunnen […]

ACE Packaging wint onderscheiding met duurzame verpakking Compy
ACE Packaging is door Voka Vlaams-Brabant benoemd tot ‘Klimaatambassadeur 2017’. Elk jaar beloont het milieu-infopunt voor de kmo (miK), een samenwerking tussen Voka en de provincie Vlaams-Brabant, een bedrijf dat inspanningen levert om op een duurzame manier te werken. De provincie Vlaams-Brabant en Voka Vlaams-Brabant selecteerden drie finalisten uit de verschillende inzendingen. Dit op basis […]

Branding by Banding bundelt en labelt diverse losse bosjes groenten
Bepaalde groenten, zoals bosuitjes, preistronken, bosjes peterselie of selderij, worden vaak onverpakt verkocht. Door de grillige vormen is het etiketteren en ‘branden’ van dit soort groenten niet gemakkelijk. Met de Bandall groente-bander kunnen al deze bosjes, stronken en bundels niet alleen eenvoudig worden gebundeld, maar ook gelabeld en van branding informatie worden voorzien. Een prachtige […]

Tweets
Nieuws
Vacatures
Leveranciers
Producten
Marktplaats
Foto
Video
Agenda