HomeNieuwsBeurzen en evenementenVerpakkingsBattle tijdens Empack Den Bosch leidt tot discussie

VerpakkingsBattle tijdens Empack Den Bosch leidt tot discussie

Tijdens de verpakkingsbeurs Empack, die vorige week woensdag en donderdag werd gehouden in de Brabanthallen in Den Bosch, werd voor de tweede keer de VerpakkingsBattle gehouden. Professionals uit de branche debatteerden tijdens de VerpakkingsBattle, die werd georganiseerd in samenwerking met het NVC Nederlands Verpakkingscentrum en werd geleid door NVC-directeur Michaël Nieuwesteeg, met elkaar over uiteenlopende stellingen. De stellingen die werden bevochten, waren “De ontwikkeling van onze verpakkingskennis houdt de groei van het webwinkelen niet bij”, “Producten mogen alleen nog maar in eco-verpakkingen worden verpakt” en “Het belang van machine-ontwikkelingen bij het tot stand komen van verpakkingsinnovaties wordt onderschat”.

De ontwikkeling van onze verpakkingskennis houdt de groei van het webwinkelen niet bij

Michaël Nieuwesteeg hield tijdens Empack Den Bosch zelf een lezing over kansen en bedreigingen voor de sector door webretail. Het bestelgedrag verandert volgens hem door de opkomst van webretail. Met name in China is webretail ‘booming'. Zo werden er in China op 11 november 2012 (dus op 1 dag!) meer dan 100 miljoen orders met een totale omzet van 2,5 miljard dollar geplaatst bij webretailers. Tijdens de VerpakkingsBattle leidde in beginsel de term ‘webretailer' tot discussie. Zo komen er vrijwel dagelijks nieuwe webshops bij, maar zijn er in Nederland ‘slechts' 2000 webwinkels met een jaaromzet van meer dan 2 miljoen euro. De deelnemers aan de VerpakkingsBattle waren van mening dat veel bestellingen bij webwinkels worden geleverd in een te grote verpakking, wat leidt tot een onnodige belasting van het milieu. Zo worden er door de door Zalando gegarandeerde gratis retourzending onnodig veel verpakkings- en leveringshandelingen verricht, terwijl volgens ingewijden slechts 20% van de bestelde artikelen uiteindelijk door de klant worden gehouden. Coolblue zet daarentegen de verzendverpakking in als marketingtool. Er is dan ook, zo luidde de uiteindelijk conclusie van de deelnemers aan de VerpakkingsBattle, kennis maar niet altijd bij de webretailer.

Producten mogen alleen nog maar in eco-verpakkingen worden verpakt

De definitie van ‘eco-verpakkingen' is lastig, zo bleek tijdens de VerpakkingsBattle. De deelnemers waren het er over het algemeen over eens dat verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen onder deze term vallen, maar minder eensgezind was men over de vraag of ook recyclebare verpakkingen hieronder zijn te plaatsen. Zo denkt men over het algemeen dat recyclebare verpakkingen goed zijn voor het milieu, maar dit is pas op het moment dat deze verpakkingen ook daadwerkelijk worden gerecycled. Dat een verpakking recyclebaar is, betekent dus nog niet per definitie dat deze ook daadwerkelijk wordt gerecycled. En zijn – met dit in het achterhoofd – niet alle verpakkingen in beginsel ‘eco'? En maakt dit de term ‘eco-verpakkingen' dus niet overbodig? De deelnemers aan de VerpakkingsBattle raakten het er niet over eens. Wel bleek overduidelijk dat er geen duidelijke grens is te definiëren tussen ‘eco' en ‘niet-eco', als dat op zich al een term is.

Het belang van machineontwikkelingen bij het tot stand komen van verpakkingsinnovaties wordt onderschat

Een verpakkingsinnovatie creëren is op zich al lastig genoeg, maar vervolgens moet deze verpakking ook nog eens kunnen worden gemaakt. Machinebouwers streven er daarom naar om vanuit de techniek proactief mee te denken met marketeers over nieuwe concepten. Bij voorkeur van machinebouwers worden er dan ook vanuit de bestaande of te realiseren technieken nieuwe concepten ontwikkeld en niet andersom. Volgens marketeers gaat dit echter toch vaak andersom, omdat bepaalde technieken niet voor handen zijn er juist daardoor sprake kan zijn van een innovatie op verpakkingsniveau. Echter kunnen verpakkingsconcepten niet daadwerkelijk worden gerealiseerd zonder de hiervoor benodigde techniek. De sleutel tussen machineontwikkelingen en verpakkingsinnovaties ligt, zo luidde althans de conclusie van de deelnemers aan de VerpakkingsBattle, daarom in de combinatie van idee, techniek en ‘know how'.

Klik hier voor de fotoreportage van Empack Den Bosch 2013 met daarin ook aandacht voor de VerpakkingsBattle…

Kijk voor meer informatie op www.easyFairs.com/EMPACK-NL.