HomeNieuwsBedrijven en personenStudenten ontwikkelen nieuw verpakkingsconcept in één dag

Studenten ontwikkelen nieuw verpakkingsconcept in één dag

Bunzl Retail & Industry en HAS Hogeschool Den Bosch organiseren op 20 februari gezamenlijk de ‘Bunzl Packaton’. Tijdens deze dag hebben ongeveer twintig studenten van de opleiding Food Design & Innovation één schooldag de tijd om een nieuw verpakkingsconcept te ontwikkelen. Duurzaamheid, gemak en het reduceren van volume zijn de drie criteria waar het winnende concept aan moet voldoen. Het winnende groepje staat een mooie beloning te wachten.

Een ‘packaton’ is een afgeleide van de zogenaamde ‘hackaton’, een bijeenkomst van specialisten die gezamenlijk aan een thema te werken. Het doel is dat, meestal in 24 uur tijd, een innovatieve en creatieve oplossing wordt bedacht omtrent een bepaald thema of om een probleem van een bedrijf op te lossen. Bunzl en de HAS bootsen deze situatie na door studenten in groepjes van twee te laten werken aan concepten voor verpakkingsoplossingen waar Bunzl mogelijkheden tot verbetering ziet.

Dit kan een to-go verpakking zijn, een draagtas of een ander concept. De winnaars mogen naar de Packaging Innovations beurs in Londen in september dit jaar. Annelies Clements, National Sales Manager van Bunzl: “Deze ‘verpakkingsproblemen’ komen rechtstreeks uit de markt. Neem bijvoorbeeld de plastic blisters waar appelflappen doorgaans in verpakt worden. Deze verpakking is door het plastic niet erg milieuvriendelijk. Bovendien is een blister moeilijk plat te maken waardoor het niet makkelijk is deze te deponeren. Ik ben benieuwd of studenten hier een oplossing voor kunnen vinden.”

De samenwerking tussen HAS Hogeschool Den Bosch en Bunzl Retail & Industry is gestart in 2007. Naast sponsoring van de HAS Food Experience schrijft Bunzl jaarlijks een opdracht uit aan de studenten van de opleiding Food Design & Innovation met als doel de creativiteit van de studenten te combineren met de praktijkkennis van de juryleden en zo een concept te ontwikkelen dat niet alleen origineel is, maar ook realiseerbaar. In 2017 won Marleen Roelofs de Bunzl Food Packaging Award met haar verpakkingsontwerp ‘Brunchcase’, speciaal voor iedereen die onderweg wil ontbijten of lunchen (foto).

www.bunzl.nl