Meer dan een derde (34%) van de mondiale retailers geeft toe dat de pakketten die ze wereldwijd verzenden minstens het dubbele in omvang zijn van het werkelijke product binnenin. Dat heeft een wereldwijde studie van verpakkingsproducent DS Smith aangetoond.

Het rapport, getiteld ‘The Empty Space Economy', laat zien dat de geschatte impact op het milieu van de verscheepte lege ruimte aanzienlijk is, met ten minste 122 miljoen ton CO2 dat jaarlijks onnodig wordt uitgestoten. Dat komt ongeveer overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van België, Pakistan of Argentinië.

Ondanks het potentieel om de verzendkosten en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen, heeft het verminderen van lege ruimte in verpakkingen geen hoge prioriteit voor senior executives. Slechts 36% voerde een controle uit van de lege ruimte in de verpakking van hun producten. Slechts een derde (34%) heeft overwogen om over te schakelen op een meer geoptimaliseerde verpakkingsoplossing.

Alessandro Fulvi, marketingdirecteur van DS Smith Packaging: “Het verwijderen van wat effectief ‘empty space' is, zou miljarden euro's potentiële besparingen in verzendkosten kunnen opleveren, die momenteel worden doorberekend aan de consument.”

“Naarmate de volwassenheid van de e-commerce shopper zich ontwikkelt, is het niet langer acceptabel om goederen slechts op tijd en zonder schade te leveren. Overtollige verpakking en de lege ruimte binnen een geleverde doos frustreert de consument en creëert een negatieve merkbeleving.”

“De sleutel zoals bij alle supply chain-gerelateerde zaken is om de uitdaging als geheel te bekijken. Er moet meer aandacht worden besteed aan het optimaliseren van productverpakkingen bij de productiebron en daarna binnen fulfilment centra zelf. Bedrijven kunnen nieuwe innovaties gebruiken, zoals DS Smith's ‘Made2Fit', een geautomatiseerd verpakkingssysteem dat lege ruimtes elimineert en de beweging van producten in de verpakking aanzienlijk vermindert, en tegelijkertijd de schade beperkt.”

Download rapport