HomeDossiersDuurzaamheidPepsiCo verdrievoudigt gerecycled materiaal in plastic flessen

PepsiCo verdrievoudigt gerecycled materiaal in plastic flessen

De aankondiging ondersteunt de campagne van de Europese Unie voor vrijwillig gebruik van gerecycled plastic om te zorgen dat tegen 2025 tien miljoen ton aan gerecycled plastic wordt gebruikt voor het maken van nieuwe producten in de EU-markt. De toezegging heeft betrekking op alle landen binnen de EU tegen 2025* en alle drankenmerken van het bedrijf in PET, waaronder Pepsi, Pepsi MAX, 7UP, Tropicana en Naked. De belofte is van toepassing op de eigen drankenoperaties van PepsiCo en er is een overeenkomst gesloten met de franchise bottelpartners.

Deze toezegging bouwt aan het bredere wereldwijde doel van PepsiCo om 100% van zijn verpakkingen recyclebaar, composteerbaar of biologisch afbreekbaar te maken en de milieu-impact van de verpakkingen te verlagen tegen 2025. Dit is onderdeel van de Performance with Purpose-agenda van PepsiCo en het bedrijf schat dat 90% van zijn huidige drankverpakkingen wereldwijd volledig recyclebaar is. PepsiCo is al een significante gebruiker van gerecycled plastic voor de levensmiddelenbranche (rPET) binnen de EU. In 2017 werd ongeveer 13% rPET gebruikt in zijn drankenactiviteiten in de EU.

Silviu Popovici, voorzitter en Chief Operating Officer bij PepsiCo Europa en Sub-Sahara Afrika, merkte op: “Bij PepsiCo nemen we onze verantwoordelijkheden serieus, vooral als het gaat het beschermen van het milieu en het vinden van duurzame manieren op onze producten te creëren. De afgelopen jaren hebben wij deelgenomen aan verschillende initiatieven binnen de Europese Unie om een cultuur te bevorderen die terugwinning en recycling van verpakking aanmoedigt en ondersteunt. Ik ben heel blij dat ik vandaag mag aankondigen dat we veel verder zullen gaan in het gebruik van gerecycled plastic in onze verpakkingen door de toezegging van ons nieuwe doel om 50% van onze flessen te maken van gerecycled plastic tegen 2030.”

“We begrijpen dat er uitdagingen zullen zijn op onze reis naar het bereiken van ons nieuwe doel, voornamelijk omdat er voorlopig niet voldoende betaalbaar plastic beschikbaar is dat geschikt is voor de verpakking van levensmiddelen. We roepen alle belanghebbenden binnen het recyclingsysteem op, inclusief de Europese Unie, om zich bij ons aan te sluiten en de benodigde investeringen te doen om de recyclingcapaciteit uit te breiden. Wanneer de juiste vooruitgang wordt bereikt voor het verhogen van terugwinningspercentages en het verbeteren van de recyclingtechnologie zullen wij proberen nog verder te gaan dan onze huidige toezegging”, merkte Silviu Popovic op.

Naast de toezegging die vandaag is aangekondigd door PepsiCo, werkt het bedrijf ook samen met verschillende belanghebbenden om verpakkingsduurzaamheid te ondersteunen, waaronder het lidmaatschap van de New Plastics Economy, een driejarig initiatief dat wordt geleid door de Ellen MacArthur Foundation om een impuls te geven aan een plastic systeem dat werkt.

Een essentieel onderdeel van de toename van de beschikbaarheid van gerecycled plastic dat geschikt is voor hergebruik in verpakking, is het garanderen dat flessen in het recyclingsysteem terechtkomen in plaats van het milieu te vervuilen. Naast de deelname aan Extended Producer Responsibility (EPR)-programma’s binnen de EU, werkt PepsiCo samen aan programma’s om terugwinnings- en recyclingpercentages te verhogen. Hieronder vallen initiatieven om consumenten te stimuleren en informeren over recycling, waaronder labelcampagnes op verpakkingen, zoals ‘Every Can Counts' in Oostenrijk en ‘Vous triez, nous recyclons', een consumentencampagne in Frankrijk, waarbij het belang van het sorteren van afval wordt gepromoot om voor recyclebaarheid van plastic flessen te zorgen.

Het ontwikkelen van een effectieve, langetermijnbenadering van duurzame verpakking vereist een veelzijdige inspanning en PepsiCo is toegewijd aan de samenwerking met de vele belanghebbenden die betrokken zijn om te garanderen dat het slaagt in het ontwikkelen van een circulaire economie voor plastic in de toekomst.

www.pepsico.com

* Het VK valt niet onder deze belofte maar daar ligt al een toezegging over rPET door het ondertekenen van het UK Plastics Pact.