Micarna werd opgericht in 1958 en is een toonaangevende Zwitserse vleesverwerker. Met haar moderne productiefaciliteiten en de hoogste hygiënestandaard, streeft het bedrijf ernaar om de beste kwaliteitsproducten te produceren. Het bedrijf maakt deel uit van Migros Group en beschouwt duurzaamheid als een van de meest cruciale bedrijfsdoelen. Micarna zet zich dan ook in om voor 2020 het verpakkingsgewicht met 10 procent te verminderen, en de hoeveelheid hernieuwbaar en gerecycled verpakkingsmateriaal met 10 procent te verhogen.

Naast deze duurzaamheidsdoelstellingen vond Micarna het nodig om te voldoen aan de verwachtingen van de Zwitserse consument, namelijk dat het vlees zo zichtbaar mogelijk moet zijn in de verpakking. Met de implementatie van nieuwe verpakkingen voor biologische producten, zowel rundvlees als varkensvlees, geloofde Micarna dat de productdifferentiatie zou worden verbeterd.

Naast interne doelen en bedrijfsvereisten koos Micarna ook voor periodieke feedback van haar klanten om ervoor te zorgen dat het bedrijf constant zou verbeteren. Het bleek dat een verhoogde zichtbaarheid van vlees, zonder labels of verpakking die het product bedekken, zou resulteren in een grotere aantrekkingskracht van klanten en dus een hogere verkoop. Sealed Air stond klaar om Micarna hierin te ondersteunen.

Zwitserse Consumenten zijn zeer bekend met skinverpakkingen. Micarna besefte zich dus dat het aanpakken van duurzaamheid ook verdere voordelen zou hebben op het gebied van houdbaarheid, operationele efficiëntie en voedselveiligheid. Tegelijkertijd zou het de consumenten niet afschrikken, waardoor het commerciële succes van hun bedrijf zou toenemen in de Europese levensmiddelenindustrie.

Na meer dan 20 jaar samengewerkt te hebben met Micarna als ‘preferred partner' voor flexibele verpakkingen, kon Sealed Air een oplossing bieden om aan de behoeften van het bedrijf te voldoen. Door gebruik te maken van haar uitgebreide kennis van verpakkingen en door de huidige systemen te analyseren, kwamen Micarna en Sealed tot de conclusie dat Cryovac Darfresh on Board de optimale voordelen zou bieden voor Micarna.

Cryovac Darfresh on Board hielp Micarna het materiaal dat nodig was voor de topfolie met 40 procent te verminderen. Daarnaast werd de milieu-impact van de gehele verpakking met ongeveer 35 procent verminderd ten opzichte van MAP-verpakkingen.

“Door Cryovac Darfresh on Board te implementeren, kon Sealed Air Micarna assisteren bij het behalen van haar duurzaamheidsdoelstellingen. Na onze eerste drie maanden van ondersteuning en implementatie van de oplossing, heeft Micarna geïnvesteerd in het systeem, dat hen heeft ondersteund bij het realiseren van verdere operationele efficiëntie”, aldus Didier Marteau, Marketing Manager Europa Midden-Oosten Afrika voor vers rood vlees bij Sealed Air.

“Naast de substantiële duurzaamheidsverbeteringen, hebben we een toename van het volume en een omzet met dubbele cijfers gezien in de reeksen die we met de Cryovac Darfresh on Board-oplossing hebben geïmplementeerd. Ook zien we aanzienlijk verbeterde marges als gevolg van een kortere vervaldatum”, voegt Rico Ménard, hoofd van de verpakkingsontwikkeling bij Micarna, toe.

“Cryovac Darfresh on Board biedt bovendien enorme communicatiemogelijkheden. De voor- en achterkant kunnen volledig worden ontworpen en bieden meer visuele aantrekkingskracht in het schap. De onberispelijke 3D-zichtbaarheid van vlees verpakt met Cryovac Darfresh on Board was zeer wenselijk voor retailers”, besluit Rico Ménard.

www.sealedair.com