HomeNieuws"Markt voor metalen verpakkingen bereikt waarde van ruim 130 miljard"

“Markt voor metalen verpakkingen bereikt waarde van ruim 130 miljard”

blik-stock

De wereldwijde markt voor metalen verpakkingen zal volgens een onderzoek van Smithers Pira dit jaar groeien met ongeveer 1,8 procent tot een waarde van 106 miljard dollar. Deze groei wordt voornamelijk gedreven door de toenemende vraag naar metalen verpakkingen in opkomende economieën. In de toekomst wordt wereldwijd een nog forsere groei verwacht in de markt met een geschatte waarde van ruim 130 miljard dollar in 2021, wat gelijk staat aan een groei van 4,5 procent.

smithers-pira-logo-nieuw-1Belangrijke trends in de wereldmarkt voor metalen verpakkingen zijn de kleinere formaten en de toenemende waarde die gehecht wordt aan ambachtelijke bieren. Het valt dan ook op dat kleinere brouwerijen en frisdrankproducenten de kans krijgen om hun producten op een andere manier te presenteren. Zo gebruiken ze steeds vaker relatief goedkope drankblikjes van 350 ml en 500 ml gebruiken voor bijzondere ontwerpen, holografische logo's en op maat gemaakte verpakkingen.

De digitale printtechnologie heeft het voor fabrikanten mogelijk gemaakt om kleinere hoeveelheden te produceren zonder aanzienlijke verhoging van de productieprijs per blikje. Grotere bedrijven verwelkomen deze verschuiving voornamelijk in de vorm van blikjes voor FMCG, meer variatie in ontwerp en ‘limited edition'-blikjes om specifieke gebeurtenissen te herdenken of gerichte marketingcampagnes uit te voeren.

Consumenten zijn zich meer dan ooit bewust van milieukwesties en er is, vooral in Europa, een sterke trend herkenbaar in de vraag naar het hergebruik van metalen verpakkingen, zoals drankblikjes en spuitflessen. De Europese Commissie heeft uitdagende doelstellingen voor recycling geformuleerd. De Europese recycling van metalen verpakkingen is dan ook gestaag toegenomen de afgelopen jaren.

De groei van de wereldwijde markt voor metalen verpakkingen komt verder met name uit Azië, Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Deze landen stonden lang bekend om de aanzienlijke productie en export van metalen verpakkingen, maar de consumptie in eigen land lag laag. Dan Rogers van Smithers Pira geeft aan dat hier verandering in is gekomen: “In deze landen zien we een toename van de binnenlandse consumptie, dit creëert groeimogelijkheden voor lokale bedrijven.”

Kijk voor meer informatie op www.smitherspira.com.