Euromonitor brengt rapport uit over Nederlandse verpakkingsmarkt

Euromonitor heeft een nieuw rapport uitgebracht over de Nederlandse verpakkingsmarkt. Hierin komt naar voren dat veel consumenten op zoek zijn naar gemak, wat de vraag naar kleinere verpakkingen opdrijft. Maar tegelijkertijd zijn ze zich ook erg bewust van de milieu-impact van de producten die ze kopen en houden ze steeds meer rekening met de recyclebaarheid van productverpakkingen.

Een groeiend duurzaamheids- en milieubewustzijn in Nederland is daarom een sterke drijfveer bij het vormgeven van de activiteiten van verpakkingsproducenten. Zo worden inspanningen geleverd om het gewicht en de materialen die in hun producten worden gebruikt te verminderen en ervoor te zorgen dat ze kunnen worden gerecycled.

De detailhandel in Nederland wordt steeds concurrerender door een goed ontwikkeld prijsbewustzijn van de consumenten. Met als gevolg dat winkeliers onder grotere druk komen te staan om hogere kortingen te bieden en hun logistieke en distributieactiviteiten efficiënter in te richten. In hun wens om deze doelen en de behoeften van hun klanten te realiseren, houden fabrikanten van verpakt voedsel ook rekening met de verpakking. Vooral in producten waarbij de verpakking een sleutelrol speelt.

Nederlandse ouders maken zich steeds meer zorgen over de effecten die suiker heeft op de gezondheid van hun kinderen en vermijden suikerhoudende frisdranken, waaronder sap in kleine pakjes en frisdrank in metalen blikjes. Deze verandering heeft geleid tot een daling van het aandeel kleinere formaten in frisdrankverpakkingen.

De verscheidenheid aan beschikbare verpakkingen en verpakkingsformaten blijft stijgen in alcoholische dranken. Producten worden in toenemende mate afgestemd op specifiek gebruik, gelegenheden en grootte van het huishouden. Bovendien stijgt in Nederland ook de vraag naar kleinere verpakkingsformaten met een verschuiving naar 250 ml en zelfs 150 ml glazen bierflessen.

De steeds competitiever wordende beauty- en personal care-markt moedigt bedrijven aan om maatregelen te nemen om kosteneffectievere verpakkingen te ontwikkelen en betere schaalvoordelen te behalen. Bovendien hebben fabrikanten op het gebied van het distributiekanaal meer druk van retailers om agressievere prijzen aan te bieden, die in combinatie met stijgende distributiekosten een impact hebben op hun totale marges.

Tot slot is duurzaamheid momenteel de belangrijkste trend in verpakkingen voor schoonmaak- en wasmiddelen in Nederland, omdat fabrikanten proberen hun impact op het milieu te verminderen. Verschillende fabrikanten introduceerden in 2016 geconcentreerde varianten van hun producten, wat heeft geleid tot kleinere verpakkingen.

Euromonitor rapport ‘Packaging Industry in the Netherlands’

DELEN