Espera vermindert productiestilstand met preventieve service en onderhoud

Het thema van Industrie 4.0, digitalisering en ‘the internet of things’ liggen al enige tijd op ieders lippen en kondigen een nieuwe technologische generatie aan. Daarbij komen IT en machinetechnologie samen tot een volledig digitaal gestuurde productie. Enerzijds een toegevoegde waarde voor elke productie. Aan de andere kant een uitdaging omdat met meer integratie de systemen vaak complex worden.

Daarom is het belangrijker, naast alle technologische innovaties, om de complexiteit voor de gebruiker zo eenvoudig mogelijk te maken en een user-interface te ontwerpen voor intuïtief en gemakkelijk gebruik. De combinatie van intuïtief en gemakkelijk gebruik met het samensmelten van IT en machinetechnologie leidt tot een grote toegevoegde waarde voor de productie. Het resultaat van de implementatie van zulke nieuwe technologieën is een totale revolutie binnen het uitprijzen en kan de gehele productieomgeving veranderen.

De digitale transformatie van de productie is echter niet alleen eenvoudige en intuïtieve bediening. Producenten zoeken naar het optimaliseren van service- en onderhoudsprocessen en naar reductie van de kosten.

Bij de toekomstige uitprijssystemen van Espera controleren geïntegreerde sensoren continue de status van de machine. De slijtage van elke component met een sensor wordt real-time gecontroleerd en de huidige status van slijtage kan op elk moment worden bekeken door de operator of door onderhoudspersoneel.

Komen één of meer componenten aan het technische einde dan verschijnt automatisch een bericht op de machineterminal, zodat deze onderdelen op een bepaald tijdstip uitgewisseld kunnen worden om zo om een goede productie te handhaven. Zo kan preventieve vervanging worden gepland buiten de lopende productie. Dit bespaart effectief tijd en kosten over het gehele productieproces en vermindert de onverwachte productiestilstand tot een minimum.

Een ander belangrijk uitgangspunt voor de digitale transformatie is om in het geval van een alarm snel fouten te vinden en herstellen. Hoe langer de machine stil staat, des te hoger zijn de kosten voor downtime. De geïntegreerde sensoren in de gehele uitprijsmachine kunnen eenvoudig en snel fouten van de machine onderdelen lokaliseren en een alarmsignaal genereren. Dit alarmsignaal is voor de operator zichtbaar op de machineterminal en kan via de geïntegreerde software een bericht zenden aan het service team.

Visueel is voor de operator zichtbaar welke actie genomen moet worden om de fout te corrigeren. Zo biedt de machine een probleemoplossing aan legt de fouten plus oplossing hiervan ook vast. Kleinere fouten kunnen zo snel gecorrigeerd door de operator, zodat de machine direct weer operationeel is.

Digitalisering van uitprijsmachines biedt in de nabije toekomst voordelen. Vooral op het gebied van service en onderhoud van machines, met procesoptimalisatie bij gelijktijdige reductie van kosten. Een efficiënte en kosteneffectieve productie met een eenvoudige machinebediening.

Kijk voor meer informatie op www.espera.com.

DELEN