Tijdens de vakbeurzen Anuga FoodTec in Keulen en Empack in Utrecht onthult Espera haar nieuwste generatie uitprijsmachine: de NOVA. Deze volledig eigen ontwikkeling volgt niet alleen de trend van digitalisering en ‘Industrie 4.0' maar ook de belangrijkste trends in het uitprijzen van verse levensmiddelen, zoals individualisering van de verpakking, maximale flexibiliteit van het proces en uiteraard verhoging van de efficiency.

De NOVA is volgens Espera de transformatie in het uitprijzen. “Uiteraard is het design hygiënisch, toegankelijk en ruimtebesparend. Het concept is modulair en kan flexibel aangepast worden aan het gewenste uitprijsproces. Daarnaast is de besturing volledig nieuw ontwikkeld en gebaseerd op de huidige bediening van smartphones en apps. De operator kan het smart-screen ‘swipen' naar drie niveaus en individueel configureren”, aldus het bedrijf.

Met een geïntegreerde 3D-camera wordt de verpakkingsgeometrie vastgesteld en de juiste etiketteerpositie bepaald. Verpakkingen worden automatisch gecentreerd en automatisch wordt de juiste verpakkingshoogte bepaald en de positie van de applicator en/of printer  aangepast. Met ‘Switch & Go' kunnen de verschillende types etiketapplicatoren uitgewisseld worden. Espera in haar persbericht over de onthulling van de NOVA: “Al deze nieuwe functies verhogen de flexibiliteit van het steeds complexer wordende uitprijsproces.”

Met geïntegreerde sensoren en slimme software wordt de stilstand tijd gereduceerd en de efficiency verhoogd. “De ‘Smarthead'-functie optimaliseert de levensduur en de afdrukkwaliteit van de thermolijsten. Zo bieden deze nieuwe technologieën een toegevoegde waarde voor de gebruikers van de NOVA uitprijsmachine”, aldus Espera.

www.espera.com