HomeNieuwsDulcesol Group verlengt houdbaarheid met barrière van Verstraete IML

Dulcesol Group verlengt houdbaarheid met barrière van Verstraete IML

Kant-en-klare soep in monoporties biedt alleen maar voordelen: het product is gezond, lekker van smaak, in geen tijd klaar én perfect op maat van de consument. Alleen de bewaartijd baart soms kopzorgen – eenmaal de soep met zuurstof in contact komt, kan immers bederf inzetten. Met dat risico maakt de innovatieve Naturcrem IML-verpakking met zuurstofbarrière IML-label radicaal komaf.

Een portie soep drinken op het werk of thuis om de kleine honger te stillen: hét kant-en-klare en gezonde alternatief voor suikerrijke snacks. Alleen bestaat de uitdaging erin die industrieel geproduceerde soep in optimale omstandigheden – zo natuurlijk, vers en smakelijk mogelijk – bij de consument te krijgen. Een uitdaging die spuitgieter ITC Packaging en Verstraete IML heel concreet aangingen toen de Spaanse voedingsproducent Dulcesol hen benaderde met de vraag naar een innovatieve oplossing voor zijn soep-monoporties. Bewaring was trouwens niet de enige vereiste: de verpakking van deze Naturcrem-roomsoepen moest zich in het winkelrek ook onderscheiden door zijn esthetiek.

Als marketing director van Dulcesol Group is Paco Olaso ook mee verantwoordelijk voor de verpakkingsontwikkeling van nieuwe producten. Daar gaat hij niet licht over. “Value for money zit in ons bedrijfs-DNA”, aldus Paco Olaso. “Dat uit zich in de eerste plaats in de producten zelf: zo zijn onze nieuwe Naturcrem-roomsoepen volledig bio en organisch – van bewaarmiddelen is geen sprake. De verpakking moet daar perfect op aansluiten, door aantrekkelijk te ogen én de kwaliteit van de soep maximaal te vrijwaren. Daarom deden wij een beroep op ITC Packaging, met wie wij al langer samenwerken omdat we weten dat hun verpakkingen met toegevoegde waarde komen. Samen ontwikkelden we uiteindelijk een attractieve verpakking met zuurstofbarrière IML-label van Verstraete IML, die de houdbaarheid van de producten verlengt zonder dat hiervoor koeling nodig is. Dat levert een aanzienlijke energiebesparing op. Ook de look is af: met zijn vijfhoekige basis en ronde, open top vormt de verpakking in alle opzichten een innovatief format binnen het segment van kant-en-klare roomsoepen.”

Óscar Alcaide, Account Manager van ITC Packaging: “Dulcesol kwam naar ons met de melding dat ze producten in een volledig nieuw segment wilden lanceren: kant-en-klare, natuurlijke roomsoepen. Aan ons de uitdaging om daarvoor een individuele verpakking te ontwikkelen die microgolfbestendig was én van zuurstofbarrière voorzien, aangezien het hier om een 100 procent natuurlijk product zonder bewaarmiddelen ging. IML was het antwoord, omdat dit niet alleen aan die voorwaarden tegemoetkwam, maar de verpakking ook nog eens 360° gedecoreerd kon worden met een niet-verwijderbaar IML-label.”

Maar hét cruciale element was dus de zuurstofbarrière van het IML-label. Die barrière zorgt ervoor dat Naturcrem tot een jaar goed blijft zonder dat het in de koelkast moet. Benedict Adins, Regional Sales Manager Verstraete IML voor Zuid-Europa: “Een zuurstofbarrière IML-label reduceert de zuurstofdoorlaatbaarheid van een IML-verpakking, meer bepaald dankzij de EVOH-laag in de IML-film. Het gevolg is dat de OTR-waarde – de mate van zuurstofdoorlaatbaarheid – tot 100 keer minder is ten opzichte van een verpakking met standaard IML-label.”

Maar dat was niet alles: de labels moesten ook pasteurisatiebestendig zijn. Niet evident, omwille van de verhitting en vochtigheid die bij pasteurisatie te pas komt. Benedict Adins: “Daartoe heeft Verstraete IML een combinatie van specifieke inkten, een speciale lak en een speciale pasteurisatiebestendige zuurstofbarrièrefilm aangewend. Dat zorgt voor etiketten die ook na de pasteurisatie van de IML-verpakking hun kwaliteit en look blijven behouden.”

“Belangrijke bijkomende vereiste bij de ontwikkeling was de individuele portionering”, vult Paco Olaso verder aan. “Millennials willen immers verantwoorde voeding met een minimum aan afval en verspilling. Daar komen we met Naturcrem aan tegemoet. IML is bovendien 100% recycleerbaar, aangezien de verpakking en het IML label uit éénzelfde materiaal bestaat. Vergeet niet dat 70 procent van de aankoopbeslissingen gebeurt wanneer de klant al voor de winkelschappen staat. Dan kan verpakking op maat van de vereisten van de hedendaagse consument een wezenlijk verschil maken.”

www.verstraete-iml.com