Pitney Bowes' Parcel Shipping Index gaf onlangs aan dat het globale pakjesvolume in de afgelopen twee jaar met maar liefst 48 procent is gegroeid. Het volume steeg van 44 miljard pakjes in 2014 naar 65 miljard in 2016. En volgens diezelfde index zal dat volume elk jaar met 17-28 procent stijgen tot 2021. Isabel Rocher, manager e-commerce oplossingen bij DS Smith, houdt zich bezig met de ongekende eisen aan de supply chain en geeft in dit artikel uitleg over enkele verwachte innovaties die ‘omnichannel ready' zouden kunnen worden.

Omnichannel aanpak

DS Smith gelooft dat er succes geboekt kan worden door een omnichannel aanpak te volgen. Het is volgens het bedrijf mogelijk om een verpakking te ontwikkelen die in het schap, online én gedurende de hele supply chain alle verwachtingen overtreft. In een complexe en competitieve omgeving is het dit soort innovatie die ervoor zal zorgen dat retailers en producenten strategisch en efficiënt te werk gaan. In plaats van een afzonderlijke stock keeping unit (SKU) code voor retail en een andere voor online, vormt een enkele SKU voor beide kanalen een sterke vereenvoudiging.

Nieuwe uitdagingen

“Naast het grote aantal orders stelt de aanpassing aan omnichannel retailing ons voor tal van andere uitdagingen: korte levertijden, overtollige verpakking, schade beperken bij de 50 touch points van de supply chain, de retouren zo vlot mogelijk verwerken, de efficiëntie van de verpakkingslijn, de verpakkings- en transportkosten, de consumentenervaring, de beveiliging en de internationale handel, om er maar een paar te noemen. Innovatieve en intelligent ontworpen verpakkingen kunnen veel oplossingen bieden voor de uitdagingen van de moderne retailing en significante winst voor de supply chain opleveren”, aldus Isabel Rocher.

Geavanceerde oplossingen

DS Smith heeft geïnvesteerd in DISCS™, een verpakkingstest methode die op een realistische wijze de omstandigheden simuleert van een typische e-commerce supply chain. Het gepatenteerde systeem, dat genaamd is naar de verschillende soorten tests (Drop, Impact, Shock, Crush, Shake), bestaat uit vijf apparaten, die elk een deel van de weg van het product simuleren en dus een realistische testomgeving bieden. Of het nu iets eenvoudigs is als een verpakking die verschillende keren naar een depot wordt teruggebracht na een mislukte levering of de meer futuristische kwetsbaarheden die zijn gecreëerd door een levering via drone, verpakkingen moet structureel stevig en flexibeler zijn dan ooit en daar moet DISCS™ voor gemoedsrust zorgen.

Made2fit

Isabel Rocher: “Tegelijkertijd hebben we Made2fit gelanceerd, een nieuwe technologie die het probleem van lege ruimten aanpakt. In plaats van te betalen om ‘lucht' te transporteren, iets wat nog te vaak gebeurt, zorgt Made2fit voor verpakkingen met de juiste afmetingen. Door zowel de operationele als de verzendkosten te verminderen, dalen de kosten voor e-tailers: het bespaart opslagruimte, vermindert arbeidskosten en backoffice werk, en verlaagt de montage- en verpakkingstijden aanzienlijk. Het vermindert tevens productbewegingen, wat helpt bij het verminderen van schade.”

Intelligente verpakkingen met een ‘wow' factor

“Het is belangrijker dan ooit om verpakkingen te ontwikkelen met het oog op rendement. De consument moet producten snel en eenvoudig opnieuw kunnen verpakken en zeker zijn dat ze in verkoopbare toestand in het magazijn aankomen. Een product moet opvallen wanneer het in een doos thuis geleverd wordt, in een omgeving zonder verkopers, POS en winkelsfeer. Je wilt bovendien vast niet dat de klant bij het openen piepschuimbolletjes om z'n oren krijgt of erger nog: de verpakking niet kan openen”, benadrukt Isabel Rocher.

Packaging Strategists

De Packaging Strategists van DS Smith denken graag mee en laten graag zien hoe zorgvuldig ontwikkelde verpakkingen een absoluut verschil kunnen maken en veel van de uitdagingen van omnichannel retailing kunnen oplossen.

www.dssmith-packaging.nl