HomeDossiersDuurzaamheidChocomel stapt over op duurzame verpakkingen van Tetra Pak

Chocomel stapt over op duurzame verpakkingen van Tetra Pak

Chocomel, een merk van FrieslandCampina, verpakt haar lang houdbare producten vanaf vandaag in de nieuwe innovatieve literverpakking van Tetra Pak, namelijk de TBA Edge® Bio-based. De drankverpakking is voor meer dan 80% gemaakt van plant-based materialen, waardoor een bijdrage wordt geleverd aan het verminderen van grondstoffenschaarste en klimaatverandering.

Het karton van de TBA Edge® Bio-based verpakking is geproduceerd uit het hout van verantwoord beheerde bossen, voorzien van het FSC-label. De plastic dop en plastic buitenlaag zijn geproduceerd uit plant-based materialen, met suikerriet als basis. De nieuwe verpakking levert een CO2-besparing tot 17% op, zo blijkt uit een levenscyclusanalyse van het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL. De nieuwe Chocomel-verpakking heeft bovendien een 4-sterren certificaat ‘Ok Biobased' van Vinçotte, de organisatie die wereldwijd vaststelt wat het aandeel hernieuwbare grondstoffen in een verpakking is.

Toegevoegde waarde

Luuk Hoskam, Brand Leader Chocomel bij FrieslandCampina: “Deze innovatieve verpakking past bij onze strategie. De purpose van FrieslandCampina – nourishing by nature – staat voor betere voeding voor consumenten en goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst. Een verpakking die gemaakt is van een maximale hoeveelheid natuurlijke, plant-based materialen, past daarbij.”

Stefan Follet, International Key Account Director FrieslandCampina van Tetra Pak: “Het karakteristieke drankkarton scoort nog steeds goed op het gebied van functionaliteit en schappresentatie. Deze plant-based versie geeft FrieslandCampina een uniek onderscheidend argument naar retailers om het zo geliefde Chocomel-merk te ondersteunen.”

Minder grondstoffenschaarste

Frank Vandewal (links), Environment Manager van Tetra Pak: “Wij zijn verheugd dat een toonaangevend merk als Chocomel kiest voor onze verpakkingen. De plant-based materialen die wij gebruiken kunnen opnieuw groeien en zij spelen daarom een belangrijke rol in het verminderen van grondstoffenschaarste en klimaatverandering.”

Chocomel kiest bewust voor het milieuprofiel van plant-based materialen als differentiator naar retail en consument en versterkt daarmee het duurzame imago van haar merk. Zij bouwt voort op het UTZ-label voor gecertificeerde cacao, het belangrijkste ingrediënt van deze drank.

www.tetrapak.com