HomeNieuwsBeurzen en evenementenArie Barendregt spreekt over het terugwinnen van de regie in de markt

Arie Barendregt spreekt over het terugwinnen van de regie in de markt

macropak-2014-foto-barendregt-collage

Voor veel Nederlandse verpakkingsproducenten is de thuismarkt sinds tientallen jaren helemaal geen leuke markt meer. Jaar na jaar worstelen deze verpakkingsproducenten met hun activiteiten om tot een magere winst te komen in een instabiele en nauwelijks groeiende markt. Maar waarom is die markt zo instabiel en waarom blijven de Nederlandse verpakkingsbedrijven steken in hun afhankelijke posities?

macropak-logo-2014-1Arie Barendregt is commercieel directeur van De Jong Verpakking en heeft ruim 25 jaar nationale en internationale ervaring in de strategie, verkoop en marketing van verpakkingen en verpakkingsmachines. Tijdens zijn presentatie op de Macropak analyseerde Arie Barendregt de oorzaken van de structurele problemen waarin de Nederlandse verpakkingsproducenten terecht zijn gekomen en gaf hij een duidelijk beeld van de oplossingen die er mogelijk zijn. De verpakkingsproducenten klagen volgens hem namelijk wel over de situatie, maar bieden nauwelijks tegenspel aan hun afnemers en concurrenten.

“De Nederlandse thuismarkt laat een structurele en grote afhankelijkheid van de vele verpakkingsproducenten zien van een kleine, maar in toenemende mate steeds professionelere en onpersoonlijkere, groep van grote afnemers. Multinationale afnemers van verpakkingen zijn qua omzet en winst letterlijk honderden keren groter dan hun verpakkingsleveranciers en weten minstens zoveel van hun verpakkingen als die leveranciers. De klassieke klant-leverancier-relaties zijn hierdoor aan het verdwijnen en omdat de verpakkingsproducenten achterblijven bij het aan zich binden van hun klanten hebben zij nauwelijks nog grip op het inkoop- en verkoopproces”, aldus Arie Barendregt.

In zijn presentatie probeerde Arie Barendregt de ogen van de aanwezige verpakkingsproducenten te openen voor de vele mogelijkheden die er bestaan en een eerste structuur te geven hoe zij dat direct na zijn presentatie konden gaan doen. Arie Barendregt: “Het is tijd dat alle beschikbare kennis en kunde wordt ingezet voor het behoud en de groei van de Nederlandse verpakkingsproducenten en de daaraan verbonden werkgelegenheid. Ik geloof in een gestructureerde, planmatige aanpak en hoopt dat mijn betoog eindelijk het keerpunt zal inluiden!”

Klik hier voor de presentatie van Arie Barendregt…

Klik hier voor de fotoreportage van Macropak 2014…

Kijk voor meer informatie op www.macropak.nl of klik hier voor een overzicht van al het nieuws over Macropak 2014 inclusief alle afleveringen van het Macropak Journaal…