HomeKennisbankMarktinformatieFNLI wil einde aan kinderidolen op verpakkingen van ongezonde producten

FNLI wil einde aan kinderidolen op verpakkingen van ongezonde producten

Kinderidolen zoals de Minions, Angry Birds en K3 op verpakkingen van minder gezonde producten zijn definitief verleden tijd. De FNLI en haar leden hebben met adverteerders afgesproken om de regels voor kinderidolen uit te breiden naar schapmaterialen en verpakkingen. Hiermee is de Nederlandse levensmiddelenindustrie de eerste in Europa die dergelijke afspraken heeft gemaakt.

Onderdeel van brede inzet

De afspraak over reclamemateriaal in het schap (oftewel ‘Point of Sale' materiaal)  is onderdeel van de eerder uitgesproken ambitie van de industrie om kindermarketing op producten die minder gemakkelijk in een gezonde voedingspatroon passen in te perken. Levensmiddelenfabrikanten gebruikten al sinds 2005 geen kinderidolen voor tv-reclames. En de code is stap voor stap uitgebreid met bijvoorbeeld een totaalverbod op reclame gericht op kinderen tot 7 jaar (2010) en verbod op reclame voor producten die niet voldoen aan Europese voedingskundige criteria voor kinderen van 7-13 jaar (2015).

Proces

Om tot zorgvuldige en gedragen afspraken te komen, was een aantal stappen belangrijk. Zo werden alle 23 branches die lid zijn van de FNLI meegenomen in het proces, en zijn de voorbereidende stappen genomen om de regels op te kunnen nemen in de Reclame Code. Ook zijn de nieuwe regels voorgelegd aan de mededingingsautoriteit (ACM). Die heeft laten weten op het eerste gezicht geen mededingingsrechtelijke bezwaren te zien. VWS publiceerde gisteren de definitieve afspraken samen met de monitoring van de naleving van de huidige reclameregels. Naast een strengere zelfregulering werkt de FNLI ook aan andere afspraken in het kader van het Preventieakkoord om de gezonde keuze de makkelijke keuze te maken.

www.fnli.nl