Een doos is nooit zomaar een doos

column-barendregtOPINIE Een concurrent van ons reed jarenlang rond met de tekst op zijn vrachtwagens dat een golfkarton doos nooit zomaar een doos is. Zo’n stelling is een open deur voor de producenten van dat soort verpakkingen, maar het is evengoed een nietszeggende slogan voor de vele afnemers die voedingsmiddelen verpakken.

Dag na dag ontmoet ik die afnemers die op zijn minst een onvolledig beeld hebben hoe complex en kritisch het ontwerp en de functie van hun foodverpakking eigenlijk is. Verpakkingen zijn in de ogen van afnemers vaak niet meer dan een standaardproduct dat probleemloos – en liefst nog goedkoper – vervangen kan worden door een vergelijkbaar ander standaardproduct. En hoe verder een inkoper bij een afnemer afstaat van de praktijk van de inpaklijn en van de logistieke afhandeling, hoe langer de Excel spreadsheet van de tenderaanvraag is met daarin weinig meer informatie dan de te gebruiken jaarhoeveelheden per afmeting van de verpakking en de bijbehorende doosafmetingen. Simpel toch? Stuurt u maar een offerte.

Natuurlijk moeten kwaliteit en prijs van een verpakking met elkaar in balans zijn, maar goed en goedkoop hebben – behalve die ene lettergreep dan – weinig met elkaar gemeen. Wist u dat het contract voor de Space Shuttle destijds gegund is aan de goedkoopste aanbieder? Nee? Verbaast het u dan nog dat er 2 van die Space Shuttles in volle vlucht ontploft zijn? Spijtig voor de astronauten die daarbij het leven lieten, maar wel lekker goedkoop. En een voorbeeld dat zich nu iets dichter bij huis afspeelt: welke kortingsjager heeft bedacht dat een volstrekt onervaren – maar vooral ook heel erg goedkope – onervaren Italiaanse bouwer van hogesnelheidstreinen treinen een prima keuze zou zijn voor het leveren van die treinen voor de nieuwe lijndienst Amsterdam – Brussel? ‘Wat ontzettend stom van al die mensen’ hoor ik u onmiddellijk denken, ‘dat zou ik nooit doen.’ Maar het probleem is dat een foodafnemer vaak geen idee wat er allemaal speelt rondom een verpakking.

Een Nederlandse klant van ons verpakt handmatig trays met eieren op elkaar in golfkarton Amerikaanse vouwdozen en stapelt deze dozen vervolgens op elkaar op pallets. Op een dag kocht deze klant een iets goedkopere partij dozen van een concurrent. Mooi voordeeltje, en makkelijk genoeg; iedereen kan Amerikaanse vouwdozen leveren. De geleverde dozen waren wel iets anders. Ze waren 4 millimeter hoger en ze mochten van de klant ook best iets langer zijn. Het probleem was wel dat de gevulde dozen tijdens het transport niet meer helemaal ondersteund werden door de bij de klant in gebruik zijnde kleine houten pallets.

En er ontbrak nog een belangrijke variabele. Wist u dat er in Nederland 4.500 rotondes zijn? Heeft u wel eens een vrachtwagen van links naar rechts heen en weer zien schudden als deze over een rotonde rijdt? Wat denkt u dat er dan met de pallets en vooral met name met de onderste dozen op die pallets binnenin die vrachtwagen aan het gebeuren is? Deze vrachtwagen reed over minstens één rotonde. Doordat de geleverde dozen iets te hoog waren stonden de trays met eieren niet goed op elkaar gestapeld en doordat de onderste dozen maar ten dele ondersteund werden door de te kleine pallets verzakte de palletlading. De afnemer kreeg hierdoor een vrachtwagen vol met roerei geleverd! Mooi meegenomen dat prijsvoordeel van de dozen, maar eenvoudige verpakkingen bestaan niet – en al helemaal niet voor het verpakken van voedingsmiddelen. Een doos is écht nooit zomaar een doos!

Arie Barendregt | De Jong Verpakking

Bron: Beurscatalogus Foodpacking Event 2013

DELEN