HomeNieuwsBedrijven en personenTetra Pak lanceert Sustainability Update 2014

Tetra Pak lanceert Sustainability Update 2014

tetrapak-fabriek

Tetra Pak, wereldmarktleider in oplossingen voor verpakkingen en voedselverwerking, presenteert de Sustainability Update 2014. Het rapport toont de bedrijfsresultaten van 2013 op het gebied van milieuprestaties, MVO en verantwoord bestuur. Het gaat in detail in op het terugdringen van voedselverspilling, beperken van de klimaatimpact, sociale initiatieven en de ontwikkeling van 100% hernieuwbare verpakkingen.

tetrapak-logo-2014Highlights van het rapport:

  • Verdubbeling biobased doppen: in 2013 werden 1,1 miljard verpakkingen met van plastic uit suikerriet gemaakte doppen geleverd aan klanten; bijna een verdubbeling van het aantal verkochte verpakkingen in 2012.
  • Voedselverspilling beperken door innovatie: de introductie van Tetra Alcross® RO Lite in 2013 voorziet kleine en middelgrote kaasproducenten van een filtratie-oplossing waardoor wei, een bijproduct van de kaasbereiding dat als afval werd beschouwd, kan worden gebruikt en daardoor weer waarde krijgt.
  • Klimaatimpact 2020 gelijk aan 2010: Tetra Pak investeert veel tijd en middelen in de ontwikkeling van systemen en methoden om klimaatgegevens op een betrouwbare manier te verzamelen. Uit de resultaten van afgelopen jaar, die werden gecontroleerd en gevalideerd door een onafhankelijk extern adviesbureau, bleek dat het bedrijf goed op weg is om de 2020 doelstellingen te behalen. Ondanks de groei van de activiteiten streeft Tetra Pak ernaar om de klimaatimpact in de gehele waardeketen te handhaven op het niveau van 2010.
  • Tetra Pak verzorgt voor 64 miljoen schoolgaande kinderen melk uit Tetra Pak verpakkingen. Zo krijgen 45.000 schoolkinderen in Burma vanaf juni 2013 drie jaar lang veilig verpakte melk.
  • Ondersteunen van lokale boeren: Tetra Pak zorgde in samenwerking met PRAN Dairy Ltd voor twee faciliteiten in Bangladesh – zogenaamde Dairy Hubs – waar melk verzameld, getest en gekoeld kan worden. Tegelijkertijd dienen de faciliteiten als trainingscentra voor lokale boeren. Met als gevolg dat de gemiddelde dagelijkse opbrengst per koe met 80% is gestegen én dat het gemiddelde maandelijkse inkomen van 2.000 boeren meer dan verdubbeld is in de periode oktober 2010 tot en met december 2013.
  • Ook op lokaal niveau – in de Benelux – werden resultaten behaald die bijdragen aan de duurzaamheidsstrategie: 92% van de in de Benelux door Tetra Pak geleverde verpakkingen bevatte FSC-board: bijna driekwart van deze verpakkingen vermeldde ook het FSC-label, in Nederland was dit 67%, in België 75%.
  • Lancering educatief programma voor kinderen: in samenwerking met Natuurmonumenten is Tetra Pak Benelux een educatief programma voor kinderen gestart waarbij een boswachter kinderen op de buitenschoolse opvang meer leert over het belang van het bos en verantwoord bosbeheer. Na de succesvolle pilot zal het programma komend jaar verder worden uitgerold in Nederland.

Dennis Jönsson, CEO van Tetra Pak Group: “Het merk Tetra Pak is gebaseerd op de belofte: PROTECTS WHAT'S GOOD. Dat heeft in de kern betrekking op het beschermen van voedsel. Maar gaat ook over de bescherming van mensen: onze medewerkers, de landen waarin wij actief zijn en de samenleving als geheel. En het gaat over het beschermen van de toekomst; door het ontwikkelen van producten en diensten die de activiteiten van onze klanten op een duurzame manier ondersteunen en door zó te handelen dat we de toekomst van onze planeet beschermen. Met dit rapport geven wij een update over de vooruitgang die wij het afgelopen jaar hebben geboekt ten aanzien van deze belofte.”

Kijk voor meer informatie op www.tetrapak.com of klik hier om de volledige Sustainability Update te bekijken.