Het online platform voor de verpakkingssector
Pack Online | Nieuws | Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

storaenso-performabright

Stora Enso begint het nieuwe jaar met een herzien aanbod in karton en de introductie van nieuwe producten. Op de vakbeurs Pro Sweet 2010introduceert de onderneming Performa Bright, een nieuw alternatief voor het verpakken van chocolade en snoepgoed. Stora Enso presenteert ook nieuw Ensocoat, met verbeterde drukeigenschappen voor ‘high-end’-verpakkingen, en een meerlaags karton met kraft achterzijde CKB, dat staat voor een aanzienlijke rendementsverbetering.

storaenso-logo“De initiële drijvende kracht achter verpakkingsontwikkelingen zijn de consumenten. Boven aan onze agenda staat dat het er om gaat op het ‘point of sale’ hun aandacht te krijgen en ze te overtuigen van de kwaliteit en de duurzaamheid van het product”, zegt Wilfried Schmahl, Sales Director bij Stora Enso Carton Board. Hij introduceerde het nieuwe kartonaanbod tijdens het seminar over chocoladeverpakkingen, dat Stora Enso tegelijk met Pro Sweet 2010 organiseerde.

“Wij reageren op de voorkeuren van de markt door in toenemende mate de voordelen van karton over het voetlicht te brengen. Denk aan het feit dat het hernieuwbaar is en dat het klimaatvriendelijk en duurzaam is. Maar wij moeten ook in staat zijn onze producten zo te ontwikkelen dat wij daarmee onze klanten en partners in staat stellen innovatief te werken”, zegt Schmahl. “Ik ben er erg blij mee dat wij zojuist belangrijke productontwikkelingsprojecten in onze fabrieken in Zweden en Finland hebben afgerond en nu een reeks vernieuwingen en verbeteringen kunnen introduceren.”

Chocolademerken vertrouwen op Performa

Het merk Performa, met producten als Performa White, Performa Natura en Performa Alto, neemt een belangrijk aandeel voor zijn rekening van de volumes die Stora Enso verkoopt ten behoeve van chocolade- en snoepverpakkingen. “Tot ons genoegen kunnen wij nu Performa Bright (afkomstig uit onze Fors-fabriek) introduceren als nieuwste lid van de Performa-kartonfamilie. Dit product is een nieuw bewijs van onze expertise in het gebruik van chemi-thermomechnische pulp, waardoor wij in staat zijn deze geur- en smaakneutrale kartons aan te bieden voor producten als suikerwerk, chocolade en snoepgoed. Die zijn zeer gevoelig voor het juiste verpakkingsmateriaal. Performa Bright heeft een witte, maar ongestreken achterzijde, zoals die vereist is voor de betere kwaliteit chocoladedozen. Daarmee worden zowel de visuele kwaliteiten als de emotionele aantrekkelijkheid van het merk versterkt”, zegt Schmahl.

“Stora Enso heeft om de hoge kwaliteit en de geur- en smaakneutrale eigenschappen te garanderen voor zijn kartons de meest stringente toleranties volgens de Robinson-tests die in de markt gelden gehanteerd. Performa Bright maakt nu deel uit van de ‘product family’ met het laagste Robinson test- en migratieniveau in de markt. Het is geschikt om ‘fijn’ snoepgoed, waarvoor langdurige geur- en smaakneutraliteit een vereiste is, in te bewaren. Toch voldoet het aan de eisen die de markt stelt op het gebied van kostenefficiency”, zegt Schmahl. Performa kartons worden ook ingezet om cosmetica, medicijnen en voedsel te verpakken. Dankzij het gebruik van chemi-thermomechanische pulp (CTMP) in de middelste laag bieden deze kartons veel volume en een hoge stijfheid, zonder concessies te doen aan de zuiverheid van het materiaal en de goede drukeigenschappen.

Nieuw Ensocoat voor ‘high end’-toepassingen

Met zijn nieuwe Ensocoat richt Stora Enso zich op ‘high end’-verpakkingen. De beste en fijnste chocolade wordt verpakt in dozen die voorzien van speciale effecten, zoals met prägen en foliedruk. “Ensocoat biedt als puur gebleekt sulfaatkarton (SBS = solid bleached sulphate board) het mooiste oppervlak en de beste mechanische eigenschappen voor dergelijke toepassingen. Wij hebben recent de receptuur van Ensocoat aangepast en ook de optische eigenschappen zijn verbeterd. De drukresultaten zijn geweldig”, zegt Ari Tanninen, Market Support Manager, Stora Enso Carton Board van de fabriek in Imatra, Finland.

Voor de introductie van nieuw Ensocoat zijn verscheidene testruns gemaakt op de kartonmachine en is in nauwe samenwerking met vooraanstaande verpakkingsproducenten -verpakkingen ook de bedrukking getest. Doel daarvan was er zeker van te zijn dat de kwaliteit van Ensocoat in verschillende batches steeds consistent is en dat het ook onder de meest veeleisende omstandigheden probleemloos zijn werk doet. Naast deze technische ontwikkelingen werkt Stora Enso met de introductie van Ensocoat 2S als vervanging voor het vroegere Ensogloss ook aan zijn merkenportfolio.

Meer verpakkingen van minder

Bij Stora Enso CKB-karton was de aandacht gericht op hoe je meer van minder kunt maken. Dit sterke, meerlaagse karton met kraft achterzijde uit de Skoghall fabriek van Stora Enso in Zweden is voortaan tot 20 g/m2 lichter dan tevoren. Maar de stijfheid is net zo hoog als altijd. Dankzij nieuwe ‘state-of-the-art’- technologie op de kartonmachine maakt het nieuwe ‘lean’ CKB het mogelijk per ton karton meer verpakkingen te produceren.

Naast de merken Ensocoat, Performa en CKB omvat Stora Enso’s kartonselectie ook Tambrite vouwkarton en de Triplex-’familie’ van WLC-kartons.

Bron: Packdirect.com

Gepubliceerd op:
4 februari 2010


SKIN-Up voor skin verpakken van producten hoger dan de tray
dijkstra-skin De grote vraag naar hoge kwaliteit verpakkingen heeft Reepack gestimuleerd om naar innovatieve oplossingen te zoeken die, behalve een mooie aantrekkelijke verpakking, ook een grote meerwaarde biedt aan het product en de houdbaarheid van het product. Een mooi voorbeeld is de SKIN-Up verpakking, welke tijdens de Macropack op de stand van Dijkstra Vereenigde te zien […]

LC Packaging op zoek naar Sales Manager Duitsland
lcpackaging-logo-2014 Met ruim 90 jaar ervaring, 1000 medewerkers, vestigingen in 20 landen in Europa, Afrika en Azië, eigen fabrieken en exclusieve productiepartners wereldwijd, is LC Packaging een van de grootste verpakkingsspecialisten van Europa. Ondanks deze indrukwekkende cijfers zijn we wel een hechte club, een bedrijf met gedreven medewerkers en zeer korte communicatielijnen. Iedereen is nauw betrokken […]

Tetra Pak lanceert Sustainability Update 2014
tetrapak-fabriek Tetra Pak, wereldmarktleider in oplossingen voor verpakkingen en voedselverwerking, presenteert de Sustainability Update 2014. Het rapport toont de bedrijfsresultaten van 2013 op het gebied van milieuprestaties, MVO en verantwoord bestuur. Het gaat in detail in op het terugdringen van voedselverspilling, beperken van de klimaatimpact, sociale initiatieven en de ontwikkeling van 100% hernieuwbare verpakkingen. Highlights van […]

Ball Packaging breidt uit
ballpackaging-logo-2014 Ball Packaging Europe is bezig de fabriek in Oss uit te breiden met een derde productielijn. Hierdoor neemt de jaarlijkse productiecapaciteit voor drankblikjes toe, van 1,5 miljard (nu) naar 2,35 miljard (in maart 2015). Dat meldt het Brabants Dagblad. De 2 productielijnen liepen tegen productiegrenzen aan, door de toenemende vraag van afnemers. Volgens directeur Peter […]

Empack pakt uit met unieke bezoekerswedstrijd
empack-brussel-2014-uitnodigingen Elke voorgeregistreerde bezoeker maakt dagelijks kans op een voucher om zich tijdens de beurs 360° te laten scannen. 10 gelukkigen krijgen bovendien ‘een mini-me’ cadeau… een 3D geprint poppetje van zichzelf. 3D-printing is hot en dat hebben de organisatoren van Empack goed begrepen. Niet alleen wordt tijdens het seminarieprogramma dieper ingegaan op de enorme veranderingen die de wereld van […]

Macropak 2014
Empack Brussel 2014
Nieuws
Vacatures
Nieuwe machines
Gebruikte machines
Leveranciers
Foto
Video
Columns
Agenda