Het online platform voor de verpakkingssector
Pack Online | Nieuws | Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

storaenso-performabright

Stora Enso begint het nieuwe jaar met een herzien aanbod in karton en de introductie van nieuwe producten. Op de vakbeurs Pro Sweet 2010introduceert de onderneming Performa Bright, een nieuw alternatief voor het verpakken van chocolade en snoepgoed. Stora Enso presenteert ook nieuw Ensocoat, met verbeterde drukeigenschappen voor ‘high-end’-verpakkingen, en een meerlaags karton met kraft achterzijde CKB, dat staat voor een aanzienlijke rendementsverbetering.

storaenso-logo“De initiële drijvende kracht achter verpakkingsontwikkelingen zijn de consumenten. Boven aan onze agenda staat dat het er om gaat op het ‘point of sale’ hun aandacht te krijgen en ze te overtuigen van de kwaliteit en de duurzaamheid van het product”, zegt Wilfried Schmahl, Sales Director bij Stora Enso Carton Board. Hij introduceerde het nieuwe kartonaanbod tijdens het seminar over chocoladeverpakkingen, dat Stora Enso tegelijk met Pro Sweet 2010 organiseerde.

“Wij reageren op de voorkeuren van de markt door in toenemende mate de voordelen van karton over het voetlicht te brengen. Denk aan het feit dat het hernieuwbaar is en dat het klimaatvriendelijk en duurzaam is. Maar wij moeten ook in staat zijn onze producten zo te ontwikkelen dat wij daarmee onze klanten en partners in staat stellen innovatief te werken”, zegt Schmahl. “Ik ben er erg blij mee dat wij zojuist belangrijke productontwikkelingsprojecten in onze fabrieken in Zweden en Finland hebben afgerond en nu een reeks vernieuwingen en verbeteringen kunnen introduceren.”

Chocolademerken vertrouwen op Performa

Het merk Performa, met producten als Performa White, Performa Natura en Performa Alto, neemt een belangrijk aandeel voor zijn rekening van de volumes die Stora Enso verkoopt ten behoeve van chocolade- en snoepverpakkingen. “Tot ons genoegen kunnen wij nu Performa Bright (afkomstig uit onze Fors-fabriek) introduceren als nieuwste lid van de Performa-kartonfamilie. Dit product is een nieuw bewijs van onze expertise in het gebruik van chemi-thermomechnische pulp, waardoor wij in staat zijn deze geur- en smaakneutrale kartons aan te bieden voor producten als suikerwerk, chocolade en snoepgoed. Die zijn zeer gevoelig voor het juiste verpakkingsmateriaal. Performa Bright heeft een witte, maar ongestreken achterzijde, zoals die vereist is voor de betere kwaliteit chocoladedozen. Daarmee worden zowel de visuele kwaliteiten als de emotionele aantrekkelijkheid van het merk versterkt”, zegt Schmahl.

“Stora Enso heeft om de hoge kwaliteit en de geur- en smaakneutrale eigenschappen te garanderen voor zijn kartons de meest stringente toleranties volgens de Robinson-tests die in de markt gelden gehanteerd. Performa Bright maakt nu deel uit van de ‘product family’ met het laagste Robinson test- en migratieniveau in de markt. Het is geschikt om ‘fijn’ snoepgoed, waarvoor langdurige geur- en smaakneutraliteit een vereiste is, in te bewaren. Toch voldoet het aan de eisen die de markt stelt op het gebied van kostenefficiency”, zegt Schmahl. Performa kartons worden ook ingezet om cosmetica, medicijnen en voedsel te verpakken. Dankzij het gebruik van chemi-thermomechanische pulp (CTMP) in de middelste laag bieden deze kartons veel volume en een hoge stijfheid, zonder concessies te doen aan de zuiverheid van het materiaal en de goede drukeigenschappen.

Nieuw Ensocoat voor ‘high end’-toepassingen

Met zijn nieuwe Ensocoat richt Stora Enso zich op ‘high end’-verpakkingen. De beste en fijnste chocolade wordt verpakt in dozen die voorzien van speciale effecten, zoals met prägen en foliedruk. “Ensocoat biedt als puur gebleekt sulfaatkarton (SBS = solid bleached sulphate board) het mooiste oppervlak en de beste mechanische eigenschappen voor dergelijke toepassingen. Wij hebben recent de receptuur van Ensocoat aangepast en ook de optische eigenschappen zijn verbeterd. De drukresultaten zijn geweldig”, zegt Ari Tanninen, Market Support Manager, Stora Enso Carton Board van de fabriek in Imatra, Finland.

Voor de introductie van nieuw Ensocoat zijn verscheidene testruns gemaakt op de kartonmachine en is in nauwe samenwerking met vooraanstaande verpakkingsproducenten -verpakkingen ook de bedrukking getest. Doel daarvan was er zeker van te zijn dat de kwaliteit van Ensocoat in verschillende batches steeds consistent is en dat het ook onder de meest veeleisende omstandigheden probleemloos zijn werk doet. Naast deze technische ontwikkelingen werkt Stora Enso met de introductie van Ensocoat 2S als vervanging voor het vroegere Ensogloss ook aan zijn merkenportfolio.

Meer verpakkingen van minder

Bij Stora Enso CKB-karton was de aandacht gericht op hoe je meer van minder kunt maken. Dit sterke, meerlaagse karton met kraft achterzijde uit de Skoghall fabriek van Stora Enso in Zweden is voortaan tot 20 g/m2 lichter dan tevoren. Maar de stijfheid is net zo hoog als altijd. Dankzij nieuwe ‘state-of-the-art’- technologie op de kartonmachine maakt het nieuwe ‘lean’ CKB het mogelijk per ton karton meer verpakkingen te produceren.

Naast de merken Ensocoat, Performa en CKB omvat Stora Enso’s kartonselectie ook Tambrite vouwkarton en de Triplex-’familie’ van WLC-kartons.

Bron: Packdirect.com

Gepubliceerd op:
4 februari 2010


Innovatieve verpakkingsconcepten voor de complete pluimveesector
twinpack-eggyplay Het Nederlandse verpakkingsbedrijf TWINPACK heeft samen met de Deense voedselproducent HEDEGAARD FOODS het nieuwe verpakkingsbedrijf Eggs-Posure opgericht. De visie van het bedrijf is toegevoegde waarde genereren voor de eierindustrie door creatieve verpakkingsconcepten te ontwikkelen en te vermarkten. Eggs-Posure zal zich bezighouden met het ontwikkelen van nieuwe consumptie-ei gerelateerde verpakkingen, accessoires en point-of-sale materialen, waarbij steeds […]

O-I nieuwe leverancier Belgische 1 liter glazen waterfles
o-i-logo-2014 Owens-Illinois, ‘s werelds grootste producent van glasverpakkingen, is de nieuwe leverancier van de 1 liter glazen retourfles voor water van verschillende Belgische ondernemingen waaronder Haacht, Roman, Straal Bronnen, Evidel, Cristal Monopole, Brouwerij St-Jozef en Fructus. De introductie van deze waterfles is het resultaat van een unieke samenwerking tussen deze bedrijven. O-I werd gevraagd voor de […]

Brabo-Pack bestaat 40 jaar
brabo-pack-40 Brabo-Pack viert binnenkort zijn veertigjarig bestaan. Op 15 mei is het veertig jaar geleden dat Paul Hogervorst senior de boeken opende van Brabo-Pack. Vanuit huis en de achter het huis gelegen garagebox is de start gemaakt en binnen een jaar werd er kantoor- en opslagruimte gehuurd in Nieuwkuijk. Het is 1977 als de oudste zoon, […]

Unilever haalt 15 procent plastic uit Dove-fles
unilever-logo-2014 Unilever gebruikt een nieuwe techniek om minder plastic te verwerken in haar verpakkingen. De Dove Body Wash-lijn is de eerste die geproduceerd wordt volgens deze methode. De nieuwe Body Wash-flessen bevatten minimaal 15 procent minder plastic bevatten door gebruik van de zogeheten MuCell-technologie die gasinjectie hanteert. Aangezien het gaat om 33 miljoen flessen Body Wash […]

MULTIPOND introduceert nieuwe generatie multihead weegautomaten
multipond-interpack MULTIPOND introduceert een nieuwe generatie multihead weegautomaten. Met de toekomstgerichte J-generatie stelt de firma MULTIPOND naar eigen zeggen nieuwe normen op het gebied van de weegtechniek en presenteert op Interpack 2014 een combinatieweegautomaat, die hygiënisch wereldwijd een benchmark in de industrie is. Het onderwerp hygiëne is bij de nieuwe J-generatie compleet opnieuw gedefinieerd. Volgens industriële […]

Nieuws
Vacatures
Nieuwe machines
Gebruikte machines
Leveranciers
Foto
Video
Columns
Agenda