Het online platform voor de verpakkingssector
Pack Online | Nieuws | Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

storaenso-performabright

Stora Enso begint het nieuwe jaar met een herzien aanbod in karton en de introductie van nieuwe producten. Op de vakbeurs Pro Sweet 2010introduceert de onderneming Performa Bright, een nieuw alternatief voor het verpakken van chocolade en snoepgoed. Stora Enso presenteert ook nieuw Ensocoat, met verbeterde drukeigenschappen voor ‘high-end’-verpakkingen, en een meerlaags karton met kraft achterzijde CKB, dat staat voor een aanzienlijke rendementsverbetering.

storaenso-logo“De initiële drijvende kracht achter verpakkingsontwikkelingen zijn de consumenten. Boven aan onze agenda staat dat het er om gaat op het ‘point of sale’ hun aandacht te krijgen en ze te overtuigen van de kwaliteit en de duurzaamheid van het product”, zegt Wilfried Schmahl, Sales Director bij Stora Enso Carton Board. Hij introduceerde het nieuwe kartonaanbod tijdens het seminar over chocoladeverpakkingen, dat Stora Enso tegelijk met Pro Sweet 2010 organiseerde.

“Wij reageren op de voorkeuren van de markt door in toenemende mate de voordelen van karton over het voetlicht te brengen. Denk aan het feit dat het hernieuwbaar is en dat het klimaatvriendelijk en duurzaam is. Maar wij moeten ook in staat zijn onze producten zo te ontwikkelen dat wij daarmee onze klanten en partners in staat stellen innovatief te werken”, zegt Schmahl. “Ik ben er erg blij mee dat wij zojuist belangrijke productontwikkelingsprojecten in onze fabrieken in Zweden en Finland hebben afgerond en nu een reeks vernieuwingen en verbeteringen kunnen introduceren.”

Chocolademerken vertrouwen op Performa

Het merk Performa, met producten als Performa White, Performa Natura en Performa Alto, neemt een belangrijk aandeel voor zijn rekening van de volumes die Stora Enso verkoopt ten behoeve van chocolade- en snoepverpakkingen. “Tot ons genoegen kunnen wij nu Performa Bright (afkomstig uit onze Fors-fabriek) introduceren als nieuwste lid van de Performa-kartonfamilie. Dit product is een nieuw bewijs van onze expertise in het gebruik van chemi-thermomechnische pulp, waardoor wij in staat zijn deze geur- en smaakneutrale kartons aan te bieden voor producten als suikerwerk, chocolade en snoepgoed. Die zijn zeer gevoelig voor het juiste verpakkingsmateriaal. Performa Bright heeft een witte, maar ongestreken achterzijde, zoals die vereist is voor de betere kwaliteit chocoladedozen. Daarmee worden zowel de visuele kwaliteiten als de emotionele aantrekkelijkheid van het merk versterkt”, zegt Schmahl.

“Stora Enso heeft om de hoge kwaliteit en de geur- en smaakneutrale eigenschappen te garanderen voor zijn kartons de meest stringente toleranties volgens de Robinson-tests die in de markt gelden gehanteerd. Performa Bright maakt nu deel uit van de ‘product family’ met het laagste Robinson test- en migratieniveau in de markt. Het is geschikt om ‘fijn’ snoepgoed, waarvoor langdurige geur- en smaakneutraliteit een vereiste is, in te bewaren. Toch voldoet het aan de eisen die de markt stelt op het gebied van kostenefficiency”, zegt Schmahl. Performa kartons worden ook ingezet om cosmetica, medicijnen en voedsel te verpakken. Dankzij het gebruik van chemi-thermomechanische pulp (CTMP) in de middelste laag bieden deze kartons veel volume en een hoge stijfheid, zonder concessies te doen aan de zuiverheid van het materiaal en de goede drukeigenschappen.

Nieuw Ensocoat voor ‘high end’-toepassingen

Met zijn nieuwe Ensocoat richt Stora Enso zich op ‘high end’-verpakkingen. De beste en fijnste chocolade wordt verpakt in dozen die voorzien van speciale effecten, zoals met prägen en foliedruk. “Ensocoat biedt als puur gebleekt sulfaatkarton (SBS = solid bleached sulphate board) het mooiste oppervlak en de beste mechanische eigenschappen voor dergelijke toepassingen. Wij hebben recent de receptuur van Ensocoat aangepast en ook de optische eigenschappen zijn verbeterd. De drukresultaten zijn geweldig”, zegt Ari Tanninen, Market Support Manager, Stora Enso Carton Board van de fabriek in Imatra, Finland.

Voor de introductie van nieuw Ensocoat zijn verscheidene testruns gemaakt op de kartonmachine en is in nauwe samenwerking met vooraanstaande verpakkingsproducenten -verpakkingen ook de bedrukking getest. Doel daarvan was er zeker van te zijn dat de kwaliteit van Ensocoat in verschillende batches steeds consistent is en dat het ook onder de meest veeleisende omstandigheden probleemloos zijn werk doet. Naast deze technische ontwikkelingen werkt Stora Enso met de introductie van Ensocoat 2S als vervanging voor het vroegere Ensogloss ook aan zijn merkenportfolio.

Meer verpakkingen van minder

Bij Stora Enso CKB-karton was de aandacht gericht op hoe je meer van minder kunt maken. Dit sterke, meerlaagse karton met kraft achterzijde uit de Skoghall fabriek van Stora Enso in Zweden is voortaan tot 20 g/m2 lichter dan tevoren. Maar de stijfheid is net zo hoog als altijd. Dankzij nieuwe ‘state-of-the-art’- technologie op de kartonmachine maakt het nieuwe ‘lean’ CKB het mogelijk per ton karton meer verpakkingen te produceren.

Naast de merken Ensocoat, Performa en CKB omvat Stora Enso’s kartonselectie ook Tambrite vouwkarton en de Triplex-’familie’ van WLC-kartons.

Bron: Packdirect.com

Gepubliceerd op:
4 februari 2010


Laatste internationale verpakkingstrends komende week op Emballage
emballage-5 De verpakkingsvakbeurs EMBALLAGE vindt plaats van 17 t/m 20 november 2014 in Parijs. Met een bezoek aan de EMBALLAGE bent u weer helemaal op de hoogte van de laatste internationale verpakkingstrends. De EMBALLAGE vindt plaats tegelijkertijd en op dezelfde locatie als de MANUTENTION, internationale vakbeurs voor interne logistiek. Internationaal aanbod Meer dan 100.000 bezoekers uit […]

Internationale topsprekers op Packaging Innovations
pi-sprekers Bij Packaging Innovations staat voeding voor de creatieve geest centraal in het overvolle en internationale seminar programma. De bezoekers van Packaging Innovations kunnen vrijelijk en kosteloos inspiratie opdoen bij begenadigde sprekers over actuele onderwerpen. Brand managers van Coca-Cola USA en Philips geven met hun succesvolle brand stories een exclusief kijkje in de keuken van deze […]

“Voedingsindustrie wel klaar voor etiketteringswetgeving”
gs1-etiket De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) herkent zich niet in het beeld dat zo’n 25% van de voedingsbedrijven niet klaar is voor de nieuwe etiketteringswetgeving die op 13 december ingaat, zo meldt VMT. Adviesbureaus in de levensmiddelenbranche schatten eerder nog dat zeker een kwart van de fabrikanten zijn etiketten niet op tijd in orde heeft. […]

Seufert ontwikkelt PET-verpakking met lichteffecten
seufert-led In een volledig nieuwe presentatieverpakking voor champagneflessen combineert Seufert een verpakking uit ingekleurde, transparante PET-folie met een LED-module. Als de promotieverpakking in de hand wordt genomen en bewogen, lichten de zowat 80 lichtpunten op in rood, wit en geel in een voorgegeven volgorde. Het printpatroon op de verpakking is op de LED’s afgestemd, en zo […]

Dijkstra kijkt tevreden terug naar Macropak 2014
dijkstra-luchtballen Dijkstra Vereenigde heeft de Macropak als een zeer geslaagde beurs ervaren. Tijdens deze beurs zijn er veel interessante contacten gelegd. Dit heeft geresulteerd in meerdere nieuwe projecten, zowel met nieuwe als met bestaande relaties. Op de stand van Dijkstra Vereenigde waren verschillende innovatieve Fuji flowpackers en Reepack topsealmachines te vinden. Daarnaast trok de sleeve machine […]

Nieuws
Vacatures
Nieuwe machines
Gebruikte machines
Leveranciers
Foto
Video
Columns
Agenda