HomeThema'sMacropak 2014Hoe kunnen de Nederlandse verpakkingsproducenten de regie in hun markt terugwinnen?

Hoe kunnen de Nederlandse verpakkingsproducenten de regie in hun markt terugwinnen?

dejongverpakking-arie

Voor veel Nederlandse verpakkingsproducenten is de Nederlandse verpakkingsmarkt sinds tientallen jaren helemaal geen leuke markt meer. Jaar na jaar worstelen deze verpakkingsproducenten met hun activiteiten om tot een magere winst te komen in een instabiele en nauwelijks groeiende Nederlandse thuismarkt in verpakkingen. Waarom is die markt zo instabiel en waarom blijven de Nederlandse verpakkingsbedrijven steken in hun afhankelijke posities?

macropak-logo-2014De Nederlandse thuismarkt laat allereerst een structurele en grote afhankelijkheid van de vele verpakkingsproducenten zien van een kleine, maar in toenemende mate steeds professionelere en onpersoonlijkere, groep van grote afnemers. De klassieke klant-leverancier-relaties zijn aan het verdwijnen en omdat de verpakkingsproducenten achterblijven bij het aan zich binden van hun klanten hebben zij nauwelijks nog grip op het inkoop-verkoopproces. Kent u de kinderserie van de pechvogel Calimero nog? Kent u zijn klaagzang ook nog? Hij riep altijd: ‘want ik is klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk' – en vervolgens was arme Calimero niet in staat om ook maar iets aan die vervelende situatie te veranderen. Klagen helpt niet; analyse wel.

Multinationale afnemers van verpakkingen bijvoorbeeld zijn qua omzet en winst letterlijk honderden keren groter dan hun verpakkingsleveranciers en weten minstens zoveel van hun verpakkingen als die leveranciers. Belangrijker nog: deze grote afnemers lopen ver voor op hun toeleveranciers als het gaat om het verbeteren van alle denkbare en ondenkbare bedrijfsprocessen en die kennisvoorsprong geeft deze afnemers een ongekende macht tijdens de jaarlijkse onderhandelrondes met de leveranciers van hun verpakkingsmachines en – materialen. Voeg daar de keuze uit de vele, nauwelijks van elkaar te onderscheiden verpakkingsproducenten en hun producten aan toe en het strijdtoneel is compleet.

De verpakkingsproducenten klagen vervolgens wel over de situatie, maar zij bieden nauwelijks tegenspel aan hun afnemers en concurrenten door hun jarenlange vakmatige focus op het ontwerpen van hele mooie verpakkingen en het reduceren van de productiekosten van hun steeds duurdere en steeds gespecialiseerdere verpakkingslijnen. Het gevolg: steeds hogere vaste kosten en steeds lagere winstmarges. En het lijkt wel dat hoe groter een verpakkingsproducent is en hoe langer het bedrijf bestaat, des te minder aandacht er lijkt te zijn voor de bouw van een slagvaardige verkoop- en marketingorganisatie die met de modernste middelen zoekt naar de meest winstgevende marktsegmenten en hierbij de achterliggende organisatie op sleeptouw neemt.

Dr Arie Barendregt RM MBA is commercieel directeur van De Jong Verpakking in De Lier. Hij heeft ruim 25 jaar nationale en internationale ervaring in de strategie, verkoop en marketing van verpakkingen en verpakkingsmachines. Tijdens zijn presentatie op Macropak zal Arie de oorzaken analyseren van de structurele problemen waarin de Nederlandse verpakkingsproducenten terecht zijn gekomen en hij zal een duidelijk beeld geven van de oplossingen die er mogelijk zijn. Hiertoe neemt hij de aanwezigen mee naar de oorzaken van de rampzalige mislukking van Robert Scott op de Zuidpool alsmede het grote succes van Nathan de Rothschild op de beurs in Londen. Hij gebruikt praktijkvoorbeelden hoe Nederlandse instellingen en bedrijven in het algemeen (Leefbaar Rotterdam, Hornbach Bouwmarkten, Vanderlande Industries, Van der Leegte) en Nederlandse verpakkingsproducenten in het bijzonder (Lantech, De Jong Verpakking) succesvol de regie genomen hebben in hun zeer concurrerende markten.

In zijn presentatie wil Arie de ogen van de aanwezige verpakkingsproducenten openen voor de vele mogelijkheden die er bestaan om te ontsnappen aan de bedrijfscrisis die Pink Floyd in een songtekst eens omschreef als: ‘not the worst and not the best and just the same as all the rest' en de aanwezigen een eerste structuur geven hoe zij dat direct na die presentatie kunnen gaan doen. Het is tijd, zegt Arie, dat alle beschikbare kennis en kunde wordt ingezet voor het behoud en de groei van de Nederlandse verpakkingsproducenten en de daaraan verbonden werkgelegenheid. Arie gelooft in een gestructureerde, planmatige aanpak en hij hoopt dat zijn betoog eindelijk het keerpunt zal inluiden….

Kijk voor meer informatie en om u aan te melden als als bezoeker van de Macropak 2014 op www.macropak.nl/bezoeker.