HomeNieuwsFoodwatch stelt puntenplan op voor eerlijke etiketten

Foodwatch stelt puntenplan op voor eerlijke etiketten

etiket3

Consumentenorganisatie Foodwatch stelt een 15 puntenplan op voor eerlijke etiketten. Het plan is opgesteld naar aanleiding van de ambitie van minister Schippers van het ministerie van volksgezondheid om misleidende marketing van voedselproductie aan te pakken. Foodwatch wilt dat minister Schipper haar ambitie zo snel mogelijk concreet maakt.

foodwatch-logo-2014Per 13 december 2014 zijn nieuwe Europese etiketteringsregels van kracht geworden. Foodwatch geeft aan dat deze regels te veel ruimte over laat voor misleiding. Zo is de minimale lettergroten, opgesteld door de EU, te klein voor oudere en slechtziende consumenten. Het 15 puntenplan moet de ruimte voor misleiding zo veel mogelijk beperken.

Momenteel zet de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) haar handhavingscapaciteit niet in om misleidende marketing te voorkomen. De NVWA geeft aan dat de consument altijd het etiket en de ingrediëntenlijst vooraf moet lezen om te weet wat hij of zij eet. Volgens Foodwatch laat het overheidsorgaan al jarenlang bewust ruimte voor misleiding.

Kijk voor meer informatie op www.foodwatch.org.

Bron: VMT